Frågor och svar
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får. Klicka på en kategori för att komma till frågorna som rör just det ämnet.
Gå till kategori
Trafikförsäkringsavgiften
Varför kostar det så mycket att inte ha försäkring?
Det beror på att trafikförsäkringsavgiften ska upplevas som en sanktion och vara så hög att ingen kan tjäna på att vara oförsäkrad.
Om ett oförsäkrat fordon orsakar skada finns det inget försäkringsbolag som kan betala ut ersättning. Det är då Trafikförsäkringsföreningen (TFF) hjälper till. Pengarna vi får in på avgiften bidrar till att ersätta de personer som har blivit skadade eller fått något förstört av ett oförsäkrat fordon.
Oförsäkrade fordon orsakar varje år skador på personer och egendom för flera hundra miljoner kronor.
Vad kostar det att vara oförsäkrad?
Det beror på vilket fordon det gäller. Avgiften för en personbil är 180 kronor per dag.
Hur beräknas trafikförsäkringsavgiften?
Trafikförsäkringsavgiften bestäms enligt 34 § i trafikskadelagen och baseras på försäkringsbolagens årspremier för trafikförsäkring. Avgiften får inte vara mer än tio procent högre än den högsta trafikförsäkringspremien på marknaden.
Vad går pengarna till?
Om ett oförsäkrat fordon orsakar skada finns det inget försäkringsbolag som kan betala ut ersättning till de som drabbas. Det är då Trafikförsäkringsföreningen (TFF) hjälper till.
Pengarna vi får in på trafikförsäkringsavgiften bidrar till att ersätta de personer som blivit skadade eller fått något förstört av ett oförsäkrat fordon.
Trots att det är lag på att ha trafikförsäkring finns det omkring 50 000 oförsäkrade fordon i Sverige (år 2023). De orsakar skador på personer och egendom för flera hundra miljoner kronor om året.
Övertar jag som ny ägare till ett fordon den förra ägarens skuld till TFF?
Nej. Om det finns en skuld till Trafikförsäkringsföreningen (TFF) är den kopplad till den tidigare ägaren och inte till fordonet.
Kravbrev
Varför har jag fått krav från er?
Det finns olika anledningar till att vi skickar krav, men den vanligaste anledningen är att ett fordon saknar, eller har saknat, trafikförsäkring.
Jag har fått flera krav, vilket gäller?
Om vi får in nya uppgifter som påverkar det belopp du ska betala skickar vi ett nytt krav till dig. Är du osäker på vilket krav som gäller kan du logga in på Mina sidor. Där ser du vilket eller vilka krav som är aktuella och vilket belopp du ska betala. Du kan även ringa till oss.
Är ditt fordon oförsäkrat kommer du att få nya krav så länge du inte gör något åt det, eftersom beloppet ökar för varje dag. När du försäkrat eller ställt av fordonet får du ett krav på det belopp som återstår att betala.
Jag visste inte att jag behövde ha försäkring, måste jag ändå betala?
Ja. Du som äger ett fordon måste ta reda på vilka lagar som gäller och vilka skyldigheter du har.
Jag har försäkring, varför har jag fått ett krav?
Det kan finnas olika anledningar till det.
- Försäkringen är tecknad på fel person, till exempel en familjemedlem. Kontakta försäkringsbolaget för att se till att försäkringen tecknas på rätt person.
- Försäkringen är tecknad på fel registreringsnummer. Kontrollera brevet från försäkringsbolaget, där står det vilket registreringsnummer försäkringen gäller för. Om det är det fel – kontakta försäkringsbolaget omgående.
- Fordonet är försäkrat nu men har under en period saknat försäkring och det är den perioden kravet gäller.
- Kravet gäller inte ett oförsäkrat fordon utan en obetald trafikförsäkringspremie, det vill säga kostnaden för din fordonsförsäkring. Vi har i uppgift att driva in obetalda trafikförsäkringspremier åt försäkringsbolagen.
Jag har försäkrat mitt fordon, måste jag ändå betala?
Ja, om fordonet saknat trafikförsäkring under en period måste du betala avgift för de dagarna.
Jag anser att kravet är fel, hur gör jag?
I första hand bör du kontakta oss. Det är viktigt för oss att få svara på dina frågor och förklara vad kravet gäller.
Om du fortfarande anser att kravet är fel kan vi vända oss till domstol för att få kravet rättsligt prövat. Vid prövning i domstol kan skulden öka med ränta och kostnader.
Jag fick ingen påminnelse från försäkringsbolaget, måste jag ändå betala?
Ja. Det är ditt ansvar att betala för den försäkring du tecknat.
Försäkringsbolagen skickar alltid ut påminnelser på sina fakturor. Även om du av någon anledning inte får påminnelsen har du ändå ansvaret att se till att den är betald. Det gäller även för dig som betalar din försäkring via autogiro.
Jag har tagit mitt fordon utomlands, varför har jag fått ett krav?
Så länge ett fordon är registrerat i Sverige är det också försäkringspliktigt här, även om det har förts ut ur landet. Om du som ägare för ut fordonet permanent måste du avregistrera det i Sverige för att slippa försäkringsplikten här.
Om kravet gäller en tidsperiod då ditt fordon varit registrerat i ett annat land behöver du skicka in ett intyg till oss som visar det. Intyget måste vara översatt till svenska eller engelska av en auktoriserad översättare.
Om kravet gäller en tidsperiod då fordonet inte varit registrerat i något annat land måste du betala för de dagarna.
Transportstyrelsen avregistrerar vanligtvis fordon samma dag som de får in handlingarna. Om du registrerat ditt fordon i ett annat land tidigare än så kan det uppstå en period då fordonet fortfarande står som registrerat i Sverige men utan trafikförsäkring.
Mitt fordon har skrotats, varför har jag fått ett krav?
Är fordonet inte registrerat som skrotat (det vill säga avregistrerat) hos Transportstyrelsen måste det ha trafikförsäkring. Om du fått ett krav av oss trots att ditt fordon har skrotats måste du skicka skrotintyget till oss. Skrotintyget är ditt bevis på att fordonet är skrotat och avregistrerat.
Skrotintyg ska inte förväxlas med mottagningsbevis. Ett mottagningsbevis är bara ett kvitto på att fordonet har mottagits av skrotfirman.
Så här funkar det:
- Lämna registreringsbeviset till skrotfirman när fordonet ska skrotas.
- Skrotfirman tar över ägandeskapet för fordonet så att det kan avregistreras hos Transportstyrelsen.
- Se till att få ett skrotintyg från skrotfirman. Intyget ska vara utfärdat av auktoriserad bilskrot eller kommuner med mottagningsställen för skrotbilar.
- Skrotintyget är ditt bevis på att fordonet är skrotat och avregistrerat.
Kan ett dödsbo få ett krav?
Ja. Ett dödsbo ska betala den avlidnes skulder.
Vid dödsfall övergår ansvaret för den avlidnes skulder på dödsboet. Innan ett arvskifte kan genomföras måste skulden eller skulderna betalas.
För att dödsboet inte ska få nya skulder är det därför viktigt att ett fordon som är registrerat på ett dödsbo inte blir oförsäkrat. Var uppmärksam på när en faktura från försäkringsbolaget kommer och betala den.
Om fordonet har blivit oförsäkrat är det viktigt att åtgärda det. Det kan man göra på olika sätt.
- Ställ av fordonet hos Transportstyrelsen.
- Gör ett ägarbyte hos Transportstyrelsen.
- Teckna en försäkring på den avlidnas personnummer fram tills bouppteckningen är klar och gör sedan ett ägarbyte.
Betalning
Hur betalar jag?
Du kan betala till oss på flera sätt. Välj det som passar dig bäst.
Jag kan inte betala, vad ska jag göra?
Det är viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt så att vi kan hjälpa dig. Logga in på Mina sidor och skicka ett meddelande eller ring oss.
Jag kan inte betala allt på en gång, hur gör jag?
Du kan ansöka om en avbetalningsplan. För att vi ska godkänna en avbetalningsplan måste ditt/dina fordon vara försäkrade.
För andra alternativ - kontakta oss så hjälper vi dig.
Vad händer om jag inte betalar, eller betalar för sent?
Om du inte betalar vår påminnelse i tid kan vi gå vidare med inkassoåtgärder.
Jag har betalat för mycket, hur får jag tillbaka pengarna?
Meddela oss namnet på din bank, clearingnummer samt kontonummer. Det gör du lättast genom att skicka ett meddelande på Mina sidor, det är både enkelt och säkert.
Jag har fått en utbetalningsavi, kan jag få pengarna insatta på mitt konto i stället?
Ja, det går oftast bra.
Välj något av följande sätt:
- Logga in på Mina sidor och skicka ett meddelande till oss där du anger kontonummer, clearingnummer samt bankens namn.
- Skicka tillbaka utbetalningsavin till oss. Skriv ditt kontonummer inklusive clearingnummer samt bankens namn.
- Ring oss och uppge dina bank- och kontouppgifter.
Avbetalningsplan
Hur ansöker jag om en avbetalningsplan?
Klicka på länken för att komma till ansökan. På sidan finns viktigt information som du behöver läsa igenom innan du ansöker. Du kan också ringa till oss.
Jag kan inte betala den här månaden, hur gör jag?
Om du inte har möjlighet att betala som planerat i din avbetalningsplan måste du kontakta oss. Det gör du enklast genom att skicka ett meddelande till oss på Mina sidor.
Tänk på att kontakta oss i tid om du har svårt att följa din avbetalningsplan. Om du inte betalar som överenskommet kommer din avbetalningsplan att avslutas. Skulden kommer då att drivas vidare.
Ägarbyte
Jag har ställt av mitt fordon i samband med ägarbyte, varför har jag fått ett krav?
När du kryssar i rutan på registreringsbeviset för att ställa av fordon i samband med ägarbyte står följande information: Avställningen gäller från och med den dag en fullständig anmälan kommer till Transportstyrelsen, inte från angiven ägarbytesdag.
Det betyder att fordonet måste vara trafikförsäkrat från dagen du blir ägare till fordonet fram till den dagen då Transportstyrelsen registrerar avställningen.
Kan jag vänta med att teckna försäkring tills jag får mitt registreringsbevis?
Nej. Du måste teckna en försäkring som gäller från och med den dag du blir ägare. Det är den dag som du och säljaren anger som Datum för ägarbyte på registreringsbeviset.
Trafikförsäkring
Vad är trafikförsäkring?
Det är en obligatorisk försäkring som motordrivna fordon måste ha enligt svensk lag. Trafikförsäkringen ersätter skador som ditt fordon orsakat på en annan person, ett annat fordon eller någons egendom.
Trafikförsäkringen täcker inte skador på ditt fordon eller på det som finns i fordonet.
Hur tecknar jag en trafikförsäkring?
- Kontakta ett försäkringsbolag.
- Välj försäkringsnivå.
Utöver den obligatoriska trafikförsäkringen kan du lägga till halv- eller helförsäkring. De ger olika skydd. - Teckna försäkringen.
Hos de flesta försäkringsbolag kan du teckna försäkring på webbplatsen.
När ska jag försäkra mitt fordon?
Från första dagen du blir ägare till fordonet. Det gäller även om du inte kör eller använder fordonet från första dagen.
Du ska inte vänta på registreringsbeviset från Transportstyrelsen. Försäkringen måste börja gälla den dag du köper eller på annat sätt tar över fordonet.
Det är bara om fordonet ställs av eller avregistreras i Transportstyrelsens vägtrafikregister som det inte behöver ha trafikförsäkring.
Det innebär att fordonet måste ha trafikförsäkring även under dessa förutsättningar:
- Fordonet används inte.
- Fordonet är i så dåligt skick att det inte kan köras.
- Fordonet är inlämnat till verkstad för reparation.
- Fordonet har körförbud.
- Fordonet är stulet.
- Fordonet har lämnats till en bilfirma för försäljning. Du har ansvar för att det är försäkrat tills du inte längre är registrerad som ägare.
- Fordonet är omhändertaget av myndighet och du har möjlighet att hämta ut fordonet.
- Fordonet har lämnats till en skrotfirma men har inte blivit avregistrerat.
När behöver jag inte ha försäkring på mitt fordon?
Det är bara om fordonet ställs av eller avregistreras i Transportstyrelsens vägtrafikregister som det inte behöver ha trafikförsäkring.
Jag använder inte mitt fordon, måste jag ha försäkring?
Ja. Det är bara om fordonet ställs av eller avregistreras i Transportstyrelsens vägtrafikregister som det inte behöver ha trafikförsäkring.
Det innebär att fordonet måste ha trafikförsäkring även under dessa förutsättningar:
- Fordonet är i så dåligt skick att det inte kan köras.
- Fordonet är inlämnat till verkstad för reparation.
- Fordonet har körförbud.
- Fordonet är stulet.
- Fordonet har lämnats till en bilfirma för försäljning. Du har ansvar för att det är försäkrat tills du inte längre är registrerad som ägare.
- Fordonet är omhändertaget av myndighet och du har möjlighet att hämta ut fordonet.
- Fordonet har lämnats till en skrotfirma men har inte blivit avregistrerat.
Kan en tidigare ägares försäkring gälla?
Nej. Det är den som äger fordonet som måste ha försäkring. Den tidigare ägarens försäkring slutar gälla så snart hen inte längre äger fordonet.
Kan försäkringen tecknas på någon annan än ägaren?
Nej. Om försäkringen tecknas på någon annan än ägaren räknas fordonet som oförsäkrat.
Försäkringen ska inte tecknas på någon annan än den som är registrerad som ägare av fordonet, till exempel en förälder eller en sambo. Undantaget är omyndiga ägare, klicka på länken nedanför för att läsa mer om det.
Kan jag ha trafikförsäkring hos er?
Nej. Trafikförsäkring tecknar du hos ett försäkringsbolag.
Skador
Vilka skador kan jag anmäla till er?
Vi handlägger sak- och personskador som har orsakats av oförsäkrade eller okända trafikförsäkringspliktiga fordon. Olyckan ska ha inträffat i följd av trafik. Det betyder att olyckan ska ha inträffat i samband med att fordonet användes, skulle användas eller har använts i trafiken. Det utreds från fall till fall om en skada uppfyller dessa kriterier eller inte.
Hur anmäler jag en skada?
Det gör du enklast genom att använda vår digitala skadeanmälan. Du kan också skriva ut en blankett som du fyller i och skickar med posten.
Du kan inte anmäla en skada till oss via telefon.
Hur anmäler jag en parkeringsskada?
Om ditt fordon var försäkrat i Sverige när skadan inträffade ska du anmäla skadan till ditt försäkringsbolag, alternativt till försäkringsbolaget som har vagnskadegarantin.
Mer om parkeringsskador och vem du ska anmäla skadan till
Har ni tagit emot min skadeanmälan?
Vi skickar ett brev till dig när vi har börjat handlägga ditt ärende.
Hur lång tid har jag på mig att anmäla en skada?
Det beror på vilken skada det gäller och när den inträffade.
Anmäl en skada i tid
Ska jag polisanmäla skadan?
Om skadan har orsakats av ett okänt fordon ska du anmäla det till polisen. Att smita från en trafikolycka är nämligen ett brott.
För övriga skador måste man avgöra om ett brott har begåtts. Alla brott ska anmälas till polisen.
Jag behöver komplettera min skadeanmälan, hur gör jag?
Det gör du enklast genom att logga in på Mina sidor och skicka ett meddelande, då kan du också bifoga filer. Du kan även ringa till oss eller skicka brev.
Hur lång tid tar det innan jag får ett beslut?
Handläggningen hos oss kan ta allt från några dagar till flera månader. Det beror på vilken typ av skada det gäller, om vi fått in alla handlingar vi behöver samt hur mycket vi behöver utreda.
För att underlätta handläggningen är det viktigt att du skickar in kompletterande handlingar så snart du kan när vi ber om det.
Har du frågor om ditt ärende – kontakta din skadehandläggare.
Varför måste jag betala självrisk när jag inte har orsakat olyckan?
Självrisken bestäms av trafikskadelagen, det är inget vi på Trafikförsäkringsföreningen (TFF) beslutar om.
Mer information om självrisk
Hur stor är självrisken?
Självrisken är fem procent av prisbasbeloppet det året skadan inträffade. Prisbasbeloppet ändras varje år och det innebär att även självrisken ändras.
För skador som inträffat i år (2025) är självrisken 2 940 kronor.
Mer information om självrisk
Hur överklagar jag ett beslut?
I första hand ska du kontakta din skadehandläggare hos oss. Det är viktigt för oss att få svara på dina frågor, höra dina synpunkter och reda ut eventuella missförstånd.
Om du inte är nöjd
Vad ska jag tänka på om jag är med om en trafikolycka utomlands?
Kontakta ditt försäkringbolag, de kan ge dig råd och hjälp kring vad du ska göra och tänka på.
Hanteringen och bedömningen av olyckan görs enligt reglerna i det land där olyckan inträffade. I regel krävs det mer underlag för att få ersättning i andra länder än vad som krävs i Sverige.
Ett utländskt fordon var inblandat i en trafikolycka – vad ska jag göra?
Här kan du läsa mer vad som gäller och vad du kan göra när ett utländskt fordon varit inblandat i en trafikolycka.
Jag blev påkörd utomlands när jag gick eller cyklade – vad ska jag göra?
Det beror på i vilket land olyckan inträffade.
Anmäl skadan till oss om olyckan inträffade i ett land inom gröna kort-systemet. Huvudregeln är att skadan handläggs enligt de regler som gäller i det land där skadan inträffade.
Eventuellt kan du även få hjälp av din hem-, rese- och/eller olycksfallsförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag. Det gäller också om skadan inträffade i ett land utanför gröna kort-systemet, till exempel Thailand eller USA.
Jag körde en utlandsregistrerad moped och blev skadad – kan jag få ersättning?
Det beror på om du var förare eller passagerare, vem som var vållande (orsakade skadan) och vilket land olyckan inträffade i. I vissa länder krävs en extra försäkring för att täcka personskador på föraren.
Anmäl skadan till det vållande (som orsakade olyckan) fordonets försäkringsbolag. Kontakta oss om du behöver hjälp att ta reda på vilket det är. Eventuellt kan du även få hjälp av din hem-, rese- och/eller olycksfallsförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag.
Utomlands
Jag ska bila i Europa, måste jag ha ett grönt kort med mig?
Det beror på vilka länder du ska resa till eller igenom. Klicka på länken för att se se vilka länder du kan resa till utan grönt kort och vilka länder som kräver grönt kort.
Jag ska resa utomlands med bil, vad ska jag tänka på?
Det beror på vilket land eller vilka länder du ska resa till och/eller igenom, och om du ska åka i egen bil eller hyra bil utomlands. Börja med att se över vilka försäkringar du har och vad som ingår.
De flesta försäkringsbolag har checklistor på sina webbplatser där du kan läsa mer om vad du behöver tänka på och ha med dig när du reser utomlands.
Du kan också besöka webbplatsen Your Europe som är en guide till relevanta EU-webbplatser och nationella webbplatser.
Jag ska ta mitt svenska fordon till Ryssland, hur fungerar det?
Du som vill åka till Ryssland med ditt svenska fordon måste efter den 1 juni 2023 köpa en rysk trafikförsäkring vid den ryska gränsövergången.
Jag ska importera en bil från ett land utanför EU/EES - hur försäkrar jag den?
Om du ska ta in ett fordon i Sverige ska du registrera fordonet här och teckna en trafikförsäkring. Mer information om import av fordon hittar du hos Transportstyrelsen.
Kan jag köpa gränsförsäkring av er?
Nej. Du kan bara teckna och betala en gränsförsäkring hos Tullverket, vid en av deras så kallade tullklareringsexpeditioner. Fordonet ska befinna sig i Sverige eller på gränsen till Sverige. Hos Tullverket hittar du information om var dessa expeditioner finns.
Vad är ett grönt kort?
Det är ett internationellt försäkringsbevis på att fordonet har en betald trafikförsäkring i det land där fordonet är registrerat.
Kan jag beställa grönt kort av er?
Nej. Grönt kort beställer du av ditt försäkringsbolag.
Kontakt
Hur kontaktar jag er?
Det finns flera sätt att komma i kontakt med oss – välj det som passar dig bäst.
Var hittar jag referensnummer eller ärendenummer?
Referensnummer och ärendenummer står längst upp till höger på breven vi skickar i kravärenden och skadeärenden.
Mina sidor
Varför står det ett belopp på Mina sidor och ett annat i kravbrevet?
Det beror på att något har ändrats sedan kravet skickades, det kan till exempel vara att:
- Du har betalat hela eller delar av kravet.
- Ditt fordon var oförsäkrat när kravet skickades men har nu försäkrats och det har påverkat beloppet du ska betala.
- Vi har fått in nya uppgifter från till exempel försäkringbolag eller Transportstyrelsen som påverkat beloppet.
Varför kan jag inte logga in med något annat än Mobilt BankID?
Vi har valt att enbart ha inloggning med Mobilt BankID eftersom det är kostsamt att underhålla flera olika inloggningslösningar. Statistik från BankID visar att en stor del av Sveriges befolkning idag har, och använder, Mobilt BankID.
Kan du inte logga in på Mina sidor är du alltid välkommen att ringa oss i stället.
Kan företag logga in på Mina sidor?
Nej, tyvärr har vi inte någon digital lösning för företag. För frågor som gäller företag ber vi dig i stället att ringa oss.
Som representant för ett företag kan du alltid logga in på Mina sidor med ditt eget BankID och skicka ett meddelande till oss. Tänk på att alltid uppge ärende- eller referensnummer.
Var kommer uppgifterna på Mina sidor ifrån?
Uppgifterna på Mina sidor kommer från våra IT-system. Uppgifterna i IT-systemen kommer i sin tur från olika företag och myndigheter.
I det IT-system som hanterar kravärenden kommer informationen från till exempel banker, Transportstyrelsen och Kronofogden. IT-systemet som hanterar skadeärenden får information från exempelvis försäkringbolag, Transportstyrelsen och Skatteverket.
Hur ofta uppdateras uppgifterna på Mina sidor?
Uppgifterna på Mina sidor kommer från våra IT-system. Informationen till IT-systemen kommer vanligtvis samlat en gång per arbetsdag, i vissa fall mer sällan.
Om du till exempel försäkrade bilen för några timmar sedan, eller betalade idag, så visas inte det på Mina sidor förrän tidigaste dagen efter. Tycker du att Mina sidor visar felaktig information, kontakta oss.
Kivra
Varför får jag en påminnelse från Kivra fast jag har betalat?
Om du har betalat på ett annat sätt än direkt i Kivra behöver du markera fakturan i Kivra som hanterad. Den är fortfarande sparad i ditt arkiv i Kivra, som dina övriga digitala fakturor.
Jag vill inte ha brev från er i Kivra, hur gör jag?
Skicka ett meddelande via Mina sidor eller ring oss och tala om det. Du kan också ställa in det själv direkt i Kivra. Då får du alla brev från oss via post i stället.
Tänk på att det bara gäller brev från oss. Vill du i stället avsluta ditt konto i Kivra gör du det i Kivra. Besök deras webbplats för mer information.